Ojee, geen suiker meer!

Hoi man of vrouw met goede voornemens,

Ook mijn jaar zonder suiker begon met een idee, dat ik omzette in een ‘goed voornemen’.
Op deze site kun je alles lezen over mijn ervaringen bij het afkicken van mijn

    verslaving aan suiker, alcohol en koffie.

Je kunt je abonneren op de wekelijkse columns die ik over mijn belevenissen schrijf via het formuliertje hiernaast. (Uiteraard ga ik zorgvuldig met je gegevens om!) 

Misschien ken jij ook één of meer van de verslavingen waar ik mezelf van wil bevrijden. Wil je ook af van suiker en/of koffie? Doe met me mee en laat me weten hoe het gaat.

Ik stel je reacties zeer op prijs. Mocht je een vraag stellen, ik probeer altijd zo snel mogelijk te reageren. Het kan echter een paar dagen duren.

Gefeliciteerd met je overgewicht.


Uit mijn zoektocht naar een gezonder gewicht is het boek Gefeliciteerd met je overgewicht ontstaan. Dit is het vierde boek in mijn Gefeliciteerd met … serie boeken.

Hartelijke groeten,

Marina Schriek

Ps. Wil je weten hoe mijn jaar zonder suiker begon, klik dan hier.
Voor de recente columns, klik je hiernaast in het menu, of boven in de bewegende slider.

voor meer informatie over mij of en waarom ik geen suiker meer wil gebruiken kan je ook contact met me opnemen via kantoor op +31 (0)168 48 1717
of stuur een email en stel zo je vraag over de gevaren van suiker en mijn manieren om af te vallen en me gezonder, fitter en met goede zin te voelen, iedere dag weer opnieuw.

of

4 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Niels

    Van de geraffineerde suikers afblijven is een prima begin.
    Volgende stap: van de geraffineerde koolhydraten afblijven, d.w.z. stop met het eten van brood en pasta’s, een omslag die wij hebben gemaakt vanaf 1 januari 2013; je zult je verbazen hoe grandioos je je gaat voelen.
    In plaats van een brood-ontbijt kun je beter een superfoods-smoothie maken.
    Lunch: de kantoormens heeft het lastig, lunch in een half uur ontaardt meestal in een broodje uit de kantine; ook daarvoor bestaan er echter goede alternatieven, als je de moeite wilt doen ze van huis mee te nemen.
    Voor een diner zonder pasta staat je een heel arsenaal ter beschikking, o.a. uit de “Nooit geweten”-serie van Anneke Bleeker.
    Voor mij zijn dierlijke vetten belangrijk; daarnaast zijn aardappels goed voor de behoefte aan vezels, maar beperk ze tot 25% van je maaltijd; voer liever het volume aan groenten op naar tenminste 50% van je maaltijd. Google voor de aardigheid ook eens naar het maken van de omslag van koolhydraatverbranding in je lichaam naar vetverbranding; toegegeven: op dat punt zijn wij nog niet aangeland; onze omslag gaat in geleidelijke stapjes.
    Tenslotte: eet vers en laat alle fabrieksvoer links liggen, wegens een stortvloed aan lichaamsvreemde chemicaliën.

    1. Marina Schriek

      Hoi Niels, dank voor al je tips. Sinds mijn gesprek met Mike Donkers een paar maanden terug heb ik mijn vegetarische menu aan de wilgen gehangen en brood & pasta geschrapt. De superfoods-smoothie is de volgende stap en ik ga zeker google-en over de omslag qua verbranding. Ik laat weten hoe het verder gaat in de columns! Jij ook veel succes gewenst met de omslag!

  2. Noor

    Dag Marina

    Wat een heuse uitdaging ben jij aan gegaan! Heb je al eerdere suikerloze ervaringen gehad? Ik heb net een suikervrije kuur achter de rug, en het werd tijd dat het gedaan was.. Ik heb er ook een blog rond bijgehouden waar ik af en toe iets op postte. Het moeilijkste vond ik niet het laten van suiker maar de organisatie er rond. Gezonde lunches maken, gezonde tussendoortjes bereiden.. het vraagt allemaal zoveel tijd, energie, en geld. Het is wel een proces waar je je enorm bewust wordt van alle producten waar suiker in verwerkt zit. Dat is toch enorm.. het is meer een suikermarkt dan een supermarkt. Want in 80 à 90% van de producten die je daar kunt kopen zit toegevoegd suiker! En het is inderdaad ontzettend frustrerend als je dan iets eet waarvan je denkt dat het gezond is, maar dan blijkt dat ook daar suiker aan toegevoegd is (Prokorn brood, magere vleeswaren, ..). Naast het suikervrij was het voor mij ook een opgave om langzamer te eten en te stoppen met eten als ik voor +/- 70 of 80% gevuld zat. Want ik had altijd de neiging om te veel te eten, met maagklachten tot gevolg. Nu de vasten voorbij zijn en ik gisteren sinds 46 dagen weer een stukje taart gegeten heb, zijn er toch een aantal dingen die ik wil blijven volhouden. Ten eerste wil ik verslaving voorkomen door per week minstens 2 of 3 suikervrije dagen in te voeren. Bijkomend wil ik mijn muëslipapje dat ik ’s ochtends eet blijven eten. Van boterhammen zit ik zo snel vol en opgeblazen, zeker ’s ochtends. Ook wil ik mijn kleinere porties behouden. Ik neem nu kleine, frequente porties en eet zo tot max. 6 keer per dag, aangevuld met veel water drinken en een half uur beweging. Zo ben ik op een gezonde manier nog 3 kg afgevallen en voel ik me weer heel slank. Suikervrij heeft me niet alleen dit jaar positieve zaken bijgebracht, ik ben er 4 jaar geleden 20 kg door vermagerd (toen was het een kuur van 3 weken). En ik weet dat ik regelmatig zo’n kuur moet doen om mijn doel niet uit het oog te verliezen. Ik wens je nog ontzettend veel succes, en ik heb veel respect voor je!

    1. Marina Schriek

      Hoi Noor, dank voor je verhaal en je goede wensen. Het valt op dat steeds meer mensen uitproberen hoe het is om zonder suiker te leven. Mooi, want dat betekent dat er een markt ontstaat voor gezonde, suikervrije producten. Nu moeten we het blijkbaar doen met allerlei meuk met ongezonde suikervervangers. Maar deze ‘beweging’daagt producenten uit tot meer innovatie. Toch ontkom ik niet aan de gedachte dat als je werkelijk gezond wil eten, je gewoon zelf je eigen potje moet koken. Met echte, gezonde en zelfgekozen ingredienten. Gewoon een beetje meer tijd besteden aan de voorbereiding van je maaltijd. Toch is dat voor velen niet gewoon. Voor mij ook niet. Ik moet mezelf dwingen om mezelf tijd te gunnen om maaltijden te bereiden. Het gekke is, dat als ik dat dan doe, ik het hartstikke leuk vind. En het eten smaakt veel beter!
      Jij ook veel succes gewenst met alles!

      Groetjes, Marina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Black coffee – week 29

  Black coffee 03.44 uur dinsdagochtend. Véééls te vroeg. Ik zit met grote ogen achter m’n beeldscherm dit stukje te typen. Wat ben ik toch een uilebal. Een paar uur terug ging ik langs bij mijn ouders om hen te begroeten na hun vakantie. We kletsten uitgebreid bij en dronken koffie. Bij het tweede kopje, waar …

Lees verder

Suiker is gif – week 24

Suiker is gif  – extra lange aflevering! Eén van de opmaten naar mijn jaar zonder suiker  was toen ik het boek ‘Sugar Blues’ van William Dufty las. Een zeer verhelderend relaas, wat mij enorm wakker schudde. Suiker is gif. Het komt erop neer dat suiker vergelijkbare eigenschappen heeft als heroïne en morfine. Je krijgt kortstondig …

Lees verder