«

»

feb 18

Slaap je slank – week 7

Zeven weken ben ik nu bezig en het bevalt prima. Althans, het ligt er aan wanneer je het me vraagt. Op een verjaardag baalde ik toch een beetje dat ik niet mee kon snoepen van het aanlokkelijke gebak. Ben ik in een opstandige bui, dan baal ik van de verborgen suikers in allerlei producten, waardoor ik ongewild toch suiker gebruik. In een vermoeide bui, moet ik er niet aan denken om het gebruiksgemak van tomaten uit blik, bouillon uit een pakje en mayonaise uit pot op te geven. Zit ik lekker in mijn energie, dan haal ik verse tomaten in huis voor een heerlijk soepje met bouillon van een schenkeltje dat rustig een paar uur stond te pruttelen. Zelfs zelf mayonaise maken is minder ingewikkeld dan je zou denken.

slaap je slank

De magie van voldoende slaap
Het valt me op dat ik ’s avonds opeens zo moe kan zijn. Eerst vond ik dat vooral vervelend. Maar ik kan kiezen hoe ik het uit wil leggen. “Mijn energie is nu al op, hè wat enorm vervelend” of “Nu ik geen koffie drink na het eten voel ik veel beter aan wanneer het mijn tijd is om naar bed te gaan”. Het duurde even voor ik de omslag maakte, maar inmiddels is het me volkomen duidelijk: voldoende slaap is uiterst belangrijk. Wie voldoende slaapt is goed gehumeurd en energiek. Je kunt gemakkelijker met tegenslag omgaan en bent vindingrijker in het vinden van oplossingen. Het is heel natuurlijk om een positief verhaal te vertellen wanneer je lekker uitgerust bent, terwijl vermoeidheid vaker een negatieve kijk op zaken, danwel een kritische opstelling brengt. Voldoende slaap doet wonderen voor je zelfvertrouwen.

Troost-eten
Natuurlijk heeft de mate waarin je wel of niet uitgerust bent invloed op je eetgedrag. Ben je moe en daardoor ietwat gefrustreerd, verdrietig of chagrijnig, dan grijp je gemakkelijk naar iets dat je een beetje fut, houvast of troost biedt. Ben je uitgerust, dan heb je daar veel minder last van.
De avonden dat ik niet toegeef aan mijn vermoeidheid, zijn steevast de avonden dat ik ga lopen snacken. De snacks zijn dan wel veranderd in mijn jaar zonder suiker. Maar daar komen gewoon weer andere dingen voor in de plaats. Door toe te geven aan mijn vermoeidheid slaap ik niet alleen heerlijk lang, de volgende dag ben ik fit, energiek, in m’n hum en… mijn neiging om te snaaien verdwijnt als sneeuw voor de zon! Met andere woorden: Slaap je slank 🙂

Marina Schriek

Lees ook de column van voorgaande week of begin bij het begin.

4 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Maria Brukx

    Hallo Marina

    Ik probeer ook van de suiker af te blijven. Alleen palmsuiker gebruik ik af en toe. Verder verse groenten en eet zonder pakjes. Dus zelf soep maken. Heerlijk. Als tussendoortje. Verder gebruik ik mijn Forever nutriënten en Aloe Vera.
    Daardoor blijf ik beter in balans. Want ’s avonds vind ik het heerlijk om van alles te doen. Lezen omdat ik geïnteresseerd ben in wat er gebeurd in de wereld.

    1. Marina Schriek

      Hoi Maria,

      Zelf soep maken is bij ons ook vaste prik, hoewel ik nog wel op zoek ben naar bouillonblokjes zonder suiker, gist en smaakversterkers.
      Op internet las ik dat iemand zelf groentebouillonpoeder maakte door kruiden en groente te drogen en dan fijn te malen. Dat experiment ga ik binnenkort ook eens uitvoeren.

  2. Anja

    Hoihoi,

    Een bouillon kun je ook prima zelf maken door in kokend water een aantal uien, knoflook, eventueel een, spaans pepertje etc te laten pruttelen. Soms voeg ik pastinaak, brandnetel en zevenblad toe. Net wat ik in huis/tuin heb. Ik bewaar bijvoorbeeld het groen van de prei, de stengel van de brocolli, de stronk en bladeren van de bloenkool etc (maw groente afval). Ook wel het groentenat waarin de groente gekookt is of het vocht uit de stoompan. Na het koken/pruttelen pureer ik het eventueel en gebruik dat als basis van de soep, of ik verwijder de groente en gebruik alleen het kookvocht. De stengel (een of meerdere) brocolli maakt zelfs dat de soep niet gebonden hoeft te worden en wat romiger. Een aanrader.

    Dat je ’s avonds meer moe bent kan misschien ook komen omdat je aan het afkicken bent, dacht ik tijdens het lezen.
    Hoe dan ook, knap van je en succes!!

    Fijne dag,
    Anja

    1. Marina Schriek

      Hoi Anja, het klinkt / leest alsof jij hele lekkere soepjes maakt 🙂
      Van dat afkicken kun je weleens gelijk hebben. Door jouw opmerking realiseer ik me dat ik vind dat het na een week of 4 wel gedaan moet zijn met afkicken. Maar uiteindelijk was ik natuurlijk al jaren aan de koffie en alcohol en nog veel langer aan de suiker. Ik ga gewoon een beetje meer geduld hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *